dimarts, 2 de juny de 2015

Conductors.....i conductors...

            
                                                                                       


                Avui, parlaré d'aquells conductors que és passen el codi de circulació per l'entrecuix, o que en tenen un per ells sols, ves a saber. No em refereixo als conductors agressius, que pensen que si pitgen més el pedal de l'accelerador són més "homens", quan en realitat són més burros. ( He dit homens, perquè normalment ho fan homens.). Em refereixo, als que circulen senzillament al seu aire, o "a la seva bola", com és diu ara. No els preocupa el més mínim, el que passa al seu voltant.
Els podem trobar circulant pel carril del mig, quant hi ha tres o més carrils per sentit de la marxa. Alguns ho fan fins i  tot en carreteres de dos carrils per sentit. És col·locant al  mig, a 70km./h., i amb ells que els hi expliques que el codi diu que has d'anar SEMPRE pel més proper a la dreta, menys en els avançaments. Tant li fa que els altre carrils estiguin buits, ell va allà al mig, i per moltes senyals acústiques, rafegues de llum etc, que li facis, ell continua impassible allà al mig i a 70, perquè tampoc els faràs anar més de presa.

              També hi han els que arriben a un embús de transit, sobretot en trams urbans, i comencen a tocar el clàxon, com si així l'embús és desfés en un no res....Aviam, els que estan aturats,sobretot els de davant que saben que és el que passa, també tenen clàxon però no el fan sonar oi ?. L'únic que s'aconsegueix tocant el clàxon, és tocar els collons als veïns que ja tenen prou castic, aguantant el transit de cada dia. Aquests són els que acostumen a "pitar" també, quan tardes més d'un segon a arrancar, quan el semàfor canvia a verd. ( La transmissió de la F1 per la tele ha fet molt mal.).

               Capitol apart mereix l'assumpte de l'aparcament. Aquí trobem al que pensa, aparco tal com arribo. Tant li fa que les ratlles de les places d'aparcament estiguin ben marcades al terra.Tal com cau,així és queda. Se li en-fot que tu hagis d'anar a la quinta llet a aparcar el teu cotxe perquè ell ocupa dues places.Tampoc és fixa gaire en comprovar si ha deixat espai suficient perquè el del cotxe del costat pugui obrir la porta, per entrar al seu cotxe. En aparcaments en fila, el deixa fregant el teu morro o maleter, tot i tenir molt espai per deixar-lo més separat. Quan fas maniobres per sortir, es quan te'n recordes de la seva família. El que aparca en doble fila, de manera que t'impedeix sortir, o aparca davant del gual i se'n va, això si deixant els quatre intermitents posats, que alguns interpreten com un "ja torno" però l'amo del gual ho interpreta com "no pots sortir...doncs et fots". Aquests acostumen a portar un rellotge especial, perquè quan tornen, per ells només han passat cinc minuts, encara que tu en portis esperant 20.

                Les rotondes van ser concebudes, per donar fluïdesa al transit, en els encreuaments de carreteres, per substituir els semàfors que regulen el transit mitjançant cadències de temps, sense tenir en compta la densitat del transit en cada moment. El principi bàsic per circular per una rotonda és, el "ara passes tu","ara passo jo", d'una manera fluida, continuada i ordenadament. A la nostra societat això és impossible. La nostra dinàmica és, "ai aquell passarà abans que jo" i accelerem per passar nosaltres primer. La velocitat màxima de 40km/h. que és la que esta permesa per circular dins les rotondes no la respecta ningú.
El que circula pel carril interior, de la rotonda, per sortir de la mateixa, posa l'intermitent de la dreta, i a vegades ni això, i surt. Que hi hagi un altre cotxe circulant en aquell carril i li talli la trajectòria no li preocupa el més mínim. Sovint ni ho ha mirat. Ha posat l'intermitent i això li dona preferència absoluta sobre tots els altres. O això és el que pensa .

                Un altre conductor que va a la seva bola, és el que quan és troba en una retenció en una via de dos o més carrils per sentit de la marxa, va canviant de carril, segons quin avança en cada moment. Va avançant en ziga-zaga, i ni tan sols espera que el deixin passar, si no que posa l'intermitent corresponent i treu el morro. Sovint el que ve darrera seu ha de frenar per evitar la topada. Entre aquests podem incloure als que aprofiten que tu deixes un espai de "seguretat" amb el cotxe que va davant teu, per colar-se i posar-se al mig. Mentre frenes per deixar-li lloc, també te'n recordes de la seva família.

                Tenim també als que van amb els llums de carretera "llargues" i les anti-boira i perquè no tenen més llums. ( Les llums antiboira davanteres son les més petites que van abaix de la carrosseria i il·luminen els vorals de la carretera. Segons el codi, si no ha canviat i crec que no, només és poden encendre en cas de pluja, boira o neu. Ho dic perquè veig molta gent que les porta sempre enceses. L'antiboira de darrera només és pot encendre en casos extrems de falta de visibilitat). Doncs quan et venen de cara, només les treuen quan li fas senyals, o poses tu també les llargues.

                                                                            


               Amb tot això, no vull dir que jo sigui un conductor modèlic ni  molt menys, i segur que faig moltes de les coses que he descrit, però si ho faig és per distracció. N'hi han que ho fan per costum, perquè és la seva manera de conduir, i segurament també es el seu tarannà en la vida cotidiana. No tenen cap mena d' empatia per l'altre, i com he dit abans no els preocupa el més mínim res del que els envolta.

                                                                                                      Ànec  Lluc