divendres, 18 de desembre de 2015

Personatges il·lustres (2) : El Cuiner d'enquestes....

                                                                       


              Cada cop que es convoquen unes eleccions apareixen per tot arreu enquestes amb els possibles resultats d'aquestes o de l' intenció de vot. Aquestes enquestes altrament dites sondejos les fan empreses qualificades d' àmbit privat que les fan per mitjans de comunicació o pels mateixos partits per veure la necessitat de fer algun canvi en l' estratègia a seguir. Gesop, Metros-còpia o Sigma-2 son algunes d'aquestes empreses que realitzen aquestes enquestes. Després també hi han les "oficials"- per dir-ne d'alguna manera- que son les que fan organismes oficials com el CIS (centre d'investigació sociològica ), que depen del govern espanyol o el CEO ( centre d'estudis d'opinió), que depen de la Generalitat.

              El mètode d'aquestes enquestes es senzill i força fiables i encertats, tot i que hi ha vegades que s'allunyen molt del que acaba succeint. S'ha de tenir amb compte que poden tenir lloc certes imprevisions, ocultació de vot, canvi de parer o senzillament engany per part de l'entrevistat. La llei espanyola prohibeix fer publicà cap sondeig des de cinc dies abans de les eleccions i per tant aquests imprevistos poden ser mes freqüents. Si be la finalitat de les enquestes es plasmar l'opinió dels ciutadans també son utilitzades per crear opinió i marcar tendència. Aquí es on apareix el "cuiner d'enquestes ".

              El cuiner d'enquestes es aquell que, com els seu nom indica "cuina" les enquestes segons qui les encarrega. Per això varien tant d'unes a altres i es que tot depèn del mitja que les publiqui perquè no faig cap descobriment si dic que els mitjans tenen les seves preferències polítiques, per no fer esment a les subvencions que reben. Preguntats al respecte, aquests "cuiners", diuen que es un mecanisme necessari per ajustar les desviacions del mostreig, es a dir els imprevistos de que parlava abans. A Catalunya per exemple s'atribueix al PP un vot ocult que fa que a les enquestes si afeixeguin votants. També es fan servir altres variables com poden ser casos de corrupció, el % d' indecisos, així com el nivell de popularitat del candidat. Malgrat això a ningú se li escapa que els partits polítics fan servir la "cuina" per mirar d'arreplegar aquest % d' indecisos que poden finalment fer decantar la balança cap una banda u altre. de tota manera i al marge de voler crear tendència o no, un alt percentatge del resultat de les enquestes es basen en l'estimació i la ponderació de paràmetres sociològics i per tant seran susceptibles a l'error, el marge del qual sera mes gran, a mesura que el desplegament del mostreig sigui mes petit.
                                                
                    
                   Ànec  Lluc